Nazovite me
Imate pitanja? Ostavite nam ime i broj telefona i mi ćemo Vas nazvati.

Prevencija i lečenje osteoporoze uz pomoć ishrane

2016. 05. 06.

Osteoporoza je nepovratni proces, što znači da se u ovom slučaju stanje koštane mase zahvaćenih kostiju može povratiti u svega 5%. U cilju prevencije je veoma važno da se dopre do što veće mase kostiju i da se očuva njihovo zdravlje. Sa prevencijom treba početi još u detinjstvu, a najlakši način je uz pomoć pravilne ishrane i redovnog kretanja. Kod ishrane treba obratiti pažnju na tri stvari: snabdevanje organizma sa odgovarajućom količinom kalcijuma i vitamina D i dostizanje ili održavanje optimalne telesne težine.

Kalcijum

Dnevna potreba kalcijuma je različita u određenom periodu života. Uopštena preporučena dnevna doza je 500-600mg, ali kod nekih posebnih stanja (trudnoća, dojenje, genetski mala masa kostiju itd.) ovu dozu treba povećati na 1000-1500 mg. Npr.dnevna potreba kalcijuma za ženu od 30 godina od 600-800 mg je dovoljna za prevenciju eventualnog nastanka osteoporoze u kasnijem životnom periodu. Na žalost prema uopštenim procenama navike ishrane savremenog čoveka ustanovljeno je da oni unose svega 500-600 mg kalcijuma dnevno u svoj organizam. Nedovoljna količina kalcijuma, naročito kod žena, u kasnijem periodu njihovog života prouzrokuje brojne probleme sa kostima, pa i osteoporozu. Posledice nedovoljne količine kalcijuma su kod njih najviše izražene tokom menopauze i kod napredne osteoporoze. U ovakvim slučajevima se dnevni unos takođe mora povećati na 1000-1200mg. Uprkos postojanju raznih veštačkih proizvoda koji sadrže kalcijum, najbolje ga je unositi u vidu raznih namirnica. Mlečni proizvodi su veoma značajni izvori kalcijuma: u 1l mleka se nalazi 1200 mg kalcijuma, što je dovoljno za nadoknadu dnevne potrebe kalcijuma. Tvrdi sirevi i pojedino povrće: brokoli, kupus, zatim mineralne vode bogate kalcijumom (sadržaj kalcijuma treba da bude najmanje 150mg/l) takođe imaju kalcijuma u sebi. Lešnik i drugo orašasto voće je takođe važan izvor kalcijuma. Limunska kiselina prisutna u citrusima stimuliše apsorbciju kalcijuma, dok oksalna kiselina prisutna u kiseljaku, španaću, kakau i čokoladi ima potpuno suprotan efekat. Dobro je poznato da kofein i kuhinjska so stimulišu mokrenje, pa samim tim i izbacivanje kalcijuma iz organizma. Namirnice bogate kalcijumom i suplemente kalcijuma je preporučljivo unositi u organizam u poslepodnevnim ili večernjim satima. Razlog toga je to što se kalcijum lakše ugrađuje u kosti u ovim periodima. Prekomerno unošenje kalcijuma može dovesti do stvaranja kamena u bubregu i nemogućnosti apsorbcije mineralnih materija. Zbog toga je veoma važna umerenost.

Mineralne materije
Za održavanje normalnog odnosa mineralnih materija u organizmu su neophodne magnezijum, bakar, mangan i štroncijum u odgovarajućim razmerama.  Dnevna potreba bakra jednog odraslog čoveka je 1,4 mg.  Dnevna potreba magnezijuma je 350-600 mg, jer se 70% ukupne količine magnezijuma organizma nalazi u kostima. Dakle, mangan (izvor je integralno brašno) je pretežno koncentrisan u kostima, a njegov nedostatak dovodi do osteoporoze. 

Vitamin D učestvuje u ugrađivanju kalcijuma u kosti. U slučaju smanjene količine ovog vitamina, nadoknada kalcijuma će biti manje efikasna, jer je on neophodan za aktivnu apsorbciju kalcijuma. Vrši regulisanje nivoa kalcijuma u krvi sa kalciotropnim hormonima (parathormon i kalcitonin). Njegov aktivni oblik smanjuje zadržavanje kalcijuma u bubrezima i u normalnim koncentracijama pomaže u ugradnji mineralnih materija u kosti. D vitamin se može uneti u organizam putem ishrane, ali ga organizam čoveka može sitetisati i pod dejstvom UV zračenja. Iako je samo za mali broj namirnica karakteristična visoka sadržina ovog vitamina, on se može pronaći u mleku, žumancetu, džigerici. Pored ovih namirnica se takođe može pronaći i u jegulji, haringi, lososu i sardini. Kako samo veoma mali procenat ljudi konzumira ove ribe, u cilju snabdevanja organizma sa dovoljnom količinom D vitamina, potrebno je što više vremena provoditi napolju na svežem vazduhu. Na ovakav način će organizam moći da stvori potrebnu količinu vitamina D. Za prevenciju osteoporoze je potrebno 25-50 mg vitamina D dnevno. Iako je za predoziranje potrebna 10 puta veća doza od napomenutog, to nije nemoguće, jer je u pitanju liposolubilni vitamin. Izvor B6 vitamina je integralno brašno, a neophodan je za očuvanje zdravog koštanog i zglobnog sistema i potpomaže brže zaceljenje preloma. Nedostatak vitamina C negativno utiče na kolagen u organizmu. Za metabolizam materija kostiju je neophodan i vitamin K i folna kiselina.

 

►►►Isprobajte Osteo MaxK2 i ojačajte kosti!

kalcijum , vitamin D, osteoporoza, nedostatak kalcijuma, prevencija osteoporoze

 

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja. Više informacija klikom na dugme "Prikaži detalje".
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja. Više informacija klikom na dugme "Prikaži detalje".